5 jó tanács kezdő futóknak

5 jó tanács kezdő futóknak

Végre itt a nyár, ez pedig jó időszak a szabadtéri sportoláshoz. A legkézenfekvőbb a futás, amihez igazából egy megfelelő cipőn kívül nem sok minden kell. Csak elhatározás. Mi lenne, ha azt a célt tűznéd ki, hogy benevezel egy félmaratonra? Az őszi futószezonig még van pár hónap, nem teljesíthetetlen tehát a küldetés. De hogyan fogj hozzá, hogy biztosan legyen erőd végig kitartani? 5+1 pontos kisokos (újra)kezdő futóknak.

1. Hagyj időt magadnak! Bőven.

Mennyi időre van szükség egy félmaratonra való felkészüléshez? Ez nyilvánvalóan attól függ, honnan indulunk. A gimis szekrényugrás volt az utolsó aktív cselekedeted a busz után szaladást nem számítva, netán minden nap kerékpárral jársz dolgozni? Nem ugyanaz a szint. De hogy mégis mondjunk valami kézzelfoghatót: ha normál testalkatú vagy, és hetente háromszor beiktatsz az életedbe néhány kilométer futást, akkor körülbelül négy hónap alatt eljutsz arra a szintre, hogy érdemes nevezned egy versenyre.

2. Vedd komolyan a fájdalmat!

Tudd, hogy vázizomzatod nem alkalmazkodik azonnal az új, aktív életmódodhoz. A kezdő futókra pedig gyakran jellemző a türelmetlenség, azaz nem adnak időt a szervezetüknek – a csontoknak, inaknak, ízületeknek, kötőszöveteknek – arra, hogy hozzászokjanak a nagyobb terheléshez. Figyeld a tested jelzéseit, és igyekezz megkülönböztetni a futással természetesen együtt járó kisebb húzódásokat, fájdalmakat a komolyabb sérülést jelző fájásoktól. A térd például sokszor elszenvedője a hirtelen jött buzgóságnak. Ha a belső hang azt súgja: valami nem stimmel, az valószínűleg így is van. Fordulj orvoshoz, ne kuruzsold magad otthon – ezzel időt és kedvet veszítesz, nem beszélve az egészségedről.

3. Az edzésed ne legyen túl nehéz!

Azaz ne fuss túl gyorsan. Nem az a cél, hogy a kitűzött táv feléig sem érve összeess az utcán. Hosszútávfutásra készülsz, ne feledd! 80%-ban érdemes olyan tempóban futni, hogy akár végig is tudd beszélgetni valakivel. A fennmaradó 20% – azaz maximum heti egy edzés – szóljon a gyorsabb, sprint jellegű futásról.

4. Ne csak fuss!

A félmaratonhoz szükséges teljesítmény nem kis energiát és állóképességet jelent – ezeket gyorsabb elérni, ha a futást kiegészíted egyéb sportokkal: járj le edzőterembe, tematikus órákra (mint a jóga, a pilates, a stretching), kerékpározz, vagy ússz le néhány hosszt, kinek-kinek lehetőségei és kedve szerint. Minél változatosabb a mozgásforma, annál jobban támogat majd a célod elérésében.

5. Tervezz és mérj!

Mint minden célkitűzésnél, a hosszútávfutásnál is akkor leszel eredményes, ha részcélokat tűzöl ki, hiszen a „négy hónap múlva indulok a félmaratonon” túl távoli és nem elég konkrét terv. Szánj időt rá, hogy beilleszted a futást (és egyéb sportokat) a napirendedbe, tapasztald ki, mi válik be – esti-reggeli futás stb. –, és mi nem, és vezesd az eredményeidet. Egyrészt így könnyebben változtatsz azon, ami nem annyira fekszik, másrészt az apró sikerélmények dokumentálása segít, hogy motivált maradj. Ha olyan típus vagy, használj appokat, oszd meg közösségi oldalakon az elért eredményeket, vagy akár előre harangozd be, mit tűztél ki célul, ha a nyilvános bejelentés jobban motivál. Ma már a technika igazán nem lehet akadály.

+1. Élet a félmaraton után

Lehet, hogy innen a startvonalról nehéz elképzelni, hogy egyszer simán menni fog az a félmaraton, de biztosan tudod már most is, hogy igazából nem a verseny a lényeg. Hanem az odáig vezető út, ami először új, furcsa és kicsit nehézkes is lehet, de hétről-hétre könnyebben fog menni, ha kitartasz, és egy csomó plusz előnye lesz a fő célon kívül: vállon veregetheted magad, hogy sikerült; ez önbizalmat ad, csodás alakod lesz, az erőnléted pedig meg sem közelíti majd a mostanit. Kezdd el még ma, a négy hónappal idősebb éned hálás lesz érte. Hajrá! 🙂

Tudtad, hogy megfelelően kiválasztott zenékkel, akár 15%-kal növelheted a teljesítményed? Nézd meg webáruházunkban a Jabees vezeték nélküli sport fülhallgatókat és válassz magadnak edzőpartnert. 😉

Sport fülhallgatók futáshoz

Akció!
Elfogyott
Akció!
Elfogyott
14 990 Ft 12 990 Ft
Akció!
Elfogyott
14 990 Ft 12 990 Ft
Akció!
Elfogyott
14 990 Ft 12 990 Ft
Akció!
Elfogyott
Elfogyott
Akció!
Elfogyott
15 990 Ft 13 990 Ft
Akció!
Elfogyott
15 990 Ft 12 990 Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük